59 článků z PONDĚLÍ 14.10.2019

Medicína jde kupředu mílovými kroky a při léčbě kardiovaskulárních chorob se v posledních letech pohybuje na špičkové úrovni. Tím, na čem je ovšem úspěch lékařů závislý, je spolupráce pacientů, jejichž role je například při léčbě srdečního selhání klíčová. Stejně tak jako vhodná léčba jsou totiž důležitá režimová opatření. Jedním z nich je i pravidelný a...

V pátek 11. října 2019 vyvrcholil 45.ročník filmového festivalu EKOFILM, který pořádá Ministerstvo životního prostředí v Praze. Mezi přihlášenými filmy nechyběl ani dokument koprodukovaný libereckou zoo s názvem Češi zachraňují…zubry v Česku, jež obstál v konkurenci více než stovky snímků z celého světa a vyhrál Cenu prezidenta festivalu Ladislava Mika. Dokumentární snímek, na jehož vzniku...

Bezmoc, hněv, slzy, zhnusení, to vše se vnímám, když vidím informace přicházející v posledních dnech ze Sýrie, kde Turci spolu s islamisty útočí na Kurdy a jejich spojence. Chybí mi slova, jsou to jen shluky písmen. Zdá se, že se nic nezměnilo, stejně jako v roce 1938, kdy jsme my byli zrazeni tzv. mocnostmi, se nyní totéž stalo Kurdům.

Navíc nyní Česká republika jakožto člen NATO, tedy my všichni, je v podstatě spojenec Turecka a jeho fašizujícího islamistického režimu. Kurdové se ovšem, na rozdíl od nás, nevzdají. Jsou to statečný národ a nejen to. V rámci svých komunit se snaží o demokratický, autonomní systém vlády, kde jsou mimo jiné kurdské ženy rovnoprávné s muži. Nevídané v muslimském světě, a i proto jsou islamistům, mezi něž pochopitelně Erdogan a jeho režim náleží, takovým trnem v oku.

I proto bychom je měli ze všech sil podporovat. Oni bok po boku bojují za svou zem, za svobodu a životy. A nenechme se mýlit v našem středoevropském kotlinkovém klídku, ono se tam v podstatě bojuje i za nás. Zda se bude zase historie opakovat, či přeci jen nyní se dokáže svět jasnému agresorovi postavit hned na začátku.

Zatím to tak nevypadá, bezpáteřní Trump hledící jen na své volební preference a finanční prospěch, bezzubá EU s jalovými prohlášeními a představitelé NATO breptajících něco o oprávněné starosti Turecka o své hranice. Turky podporovaní islamisté znásilnili a ukamenovali umírněnou kurdskou političku, mladou ženu, postříleli její doprovod, vše si to natočili a turecká oficiální média tuto do nebe volající zrůdnost popisovala jakožto úspěšnou eliminaci. Do toho umírají další bezejmenní lidé a svět přihlíží. Ne, že by toto byla jediná nespravedlivá šílená agrese, která se na světě děje, o to nejde. Nemůžeme ale prostě mlčet, nemůžeme být v jednom spolku s režimem, který toto páchá.

Co můžeme dělat? Možná se nám zdá, že nic. Nebo že jen hodně málo. Ale i málo je lepší než sedět s rukama v klíně. Dokud Turecko nezastaví agresi a nestáhne se zpět na své území, můžeme apelovat na své zastupitele s jasnými požadavky: tvrdé sankce proti Turecku (a to nejen na vývoz zbraní), vyloučení Turecka z NATO, vyslání vojsk NATO či mezinárodních sil na turecko-syrskou hranici s cílem zachovat celistvost hranic Sýrie a zabránit Turkům a jejich spojencům v páchání válečných zločinů. A co můžeme udělat jako jednotlivci? Účastnit se demonstrací proti turecké agresi, bojkotovat tureckou ekonomiku – v našem případě jde hlavně o Turkish Airlines a o dovolené v Turecku. Finančně podporovat organizace pomáhající přímo na místě, například Kurdský červený půlměsíc a jiné.

Bylo by naivní si myslet, že se nás to netýká. Je to stejné jako s klimatickými změnami a devastováním přírody. Provázaný není jen ekosystém, ale i lidské společenství. Máme tu krásný podzim a vše se zdá v pořádku. Ale v ne až tak vzdáleném Kurdistánu to v pořádku není. Myslím, že my to chápeme i více, než některé jiné národy. V naší historické paměti, v našich buňkách je zapsán zážitek zrady velice silně. Zvoní, zvoní zrady zvon – zní slova známé básně z oné doby. Nedopouštějme, abychom mlčky stáli na straně těch, kteří ho rozhoupali…

{loadmodule mod_tags_similar,Související}

Zástupce SpaceX řekl 8. října, že plánované pravidelné starty Falconu 9 na sdílené mise, které mají být zahájeny v březnu 2020, nebudou odsunovány kvůli jednotlivým opožděným zákazníkům. Tom Ochinero, vice-prezident pro komerční prodeje SpaceX řekl, že se naučili jak je důležité stanovení (a dodržení) pevného data startu sdílených misí. Jako příklad uvedl firmu Spaceflight, která koordinovala 64 satelitů letících na misi SSO-A pomocí Falconu 9 loni v prosinci.  Mise SSO-A (známá jako SmallSat Express) byla plánována původně na roku 2017 - a původně počítala s více než 70 satelity. Spaceflight prohlásil, že mise SSO-A byla logistický bolehlav, protože připravenost zákazníků se měnila a kapacita rakety Falcon 9 - 22 800 kg na LEO - byla poměrně velká k naplnění (malými satelity). 

Známý výrobce vzduchových chladičů Noctua představil novou řadu chladičů Chromax Black s černým lakováním samotného pasivu. Černý pasiv doplňuje i černý ventilátor. Výrobce tak vyslyšel uživatele, kteří dlouhé roky volali po jiném barevném provedení, než jenom kombinaci stříbrného pasivu a béžových ...

Bývaly doby, kdy úspěšní čeští podnikatelé považovali za svou povinnost stát se mecenáši a nehromadit si vydělané jmění jen pro sebe. Ovšem i ve zlatých dobách české filantropie existoval jeden úspěšný podnikatel, který v tomto ohledu zastiňoval své předchůdce, současníky i následovníky. Prosím, dovolte nám, abychom vám představili pana Josefa Hlávku. 15. února 1831 měla...

Malé domy máme rádi a tento vznikl dokonce v Česku. Můžete v něm žít v režimu „offgrid“ totálně odpojeni od energetických sítí. Případně poslouží jako příjemná designová chata. Nepotřebujete pro něj stavební povolení a vzhledem nízké ceně ani hypotéku. Co chtít víc? Postavit dům, zasadit strom. Do týdne a s co nejmenším zásahem do krajiny. Projekt DONE, […]

The post Podívejte se na pěkný minidům z české dílny. Stojí 365 tisíc appeared first on Nazeleno.cz.

Představme si na chvíli, jak by to na silnicích vypadalo, kdyby vozidla disponovala možností jet bokem. S takovou myšlenkou nedávno přišli zástupci švédské společnosti National Electric Vehicle Sweden (NEVS), když světu představili myšlenku autonomních vozidel hromadné dopravy, jejichž největší výhodou by byl systém natáčení všech kol až do úhlu 90 stupňů.  Vozidla by tak zkrátka...