89 článků z ÚTERÝ 15.10.2019

Ministr kultury Lubomír Zaorálek se 15. října dohodl s ministryní financí Alenou Schillerovou na tom, že jeho resort získá dalších 250 milionů korun pro oblast živého umění.

„Když jsem nastoupil do úřadu, byl rozpočet hotový. Cením si, že přestože rozpočet byl už tzv. v obálce, tak že paní ministryně byla ochotna si sednout a začít jednat o prostředcích právě pro živé umění. Dokázali jsme se shodnout na tom, že je to oblast, která je potřebná," řekl ministr Zaorálek s tím, že 150 milionů je určeno pro oblastní divadla, soubory, orchestry po celé republice a 100 milionů pro festivaly.

"Tam spadají festivaly typu Smetanova Litomyšl nebo Pražské jaro, také například festival dokumentárních filmů Jihlava nebo Festival spisovatelů Praha. Týká se také překladů knih do zahraničí, veletrhů, které jsou obrovskou propagací naší země, jako je veletrh v Lipsku, ve Frankfurtu…. Je to obrovská šance, jak propagovat českou kulturu a bez těchto peněz by to nebylo možné,“ dodal ministr kultury.

{loadmodule mod_tags_similar,Související}

První premiérou Klicperova divadla v Hradci Králové v sezóně 2019/2020 bude autorská adaptace filmové sci-fi komedie Woodyho Allena Spáč. Snímek z roku 1973, ve kterém si hlavní role zahráli Woody Allen a Diane Keaton, je právem považován za jeden z vrcholů svého žánru.

Příběh obyčejného muže, který se bez vlastního přičinění probudí z narkózy o 200 let později, než měl původně v plánu, připravil režisér Adam Skala. Vytvořil úplně první dramatizaci tohoto filmové scénáře a Klicperovo divadlo tak uvede tuto hru ve světové premiéře.

Miles Monroe je obyčejný chlapík. Nedávno se rozvedl, manželka ho oškubala takřka o všechen majetek a jeho jediným zdrojem příjmů je obchod se zdravou výživou „Šťastná mrkvička“. Jednoho krásného dne se podrobí banální operaci žaludečních vředů, která ovšem nedopadne tak, jak asi sám čekal. O 200 let později jej skupina vědců probouzí z kryogenního spánku. Miles se dozvídá, že svět už dávno není tím, čím býval. V čele státu stojí vševidoucí vůdce, policii potkáte na každém kroku, a když vybočujete z řady, přeprogramují vám mozek. Miles by se nejradši opět uložil ke spánku, namísto toho se z dříve bezvýznamného občana stane nejhledanější muž na světě. 

Režisér a scénárista Woody Allen využil tento bláznivý svět budoucnosti, ve kterém se po lesích prohánějí podivná zvířata s tělem kraba a hlavou sociální pracovnice, aby zkritizoval takřka všechny ideologie a politické postoje, které se začátkem 70. let kritizovat daly. V této road-movie po krajinách zítřejších si stihne udělat legraci z hnutí hippies, komunismu, kapitalismu, katolické církve, judaismu i naivní víry v technologický pokrok.

V nové adaptaci Klicperova divadla se režisér Adam Skala a dramaturg Martin Satoranský snaží podobně, jako jejich slavnější kolega o 50 let dříve, pojmenovat ožehavé problémy dnešního světa a v duchu filmové předlohy si z nich spolu s diváky vystřelit.

„Já měl vždycky rád sci-fi. Takže když jsem si měl vybrat „něco“ od Woodyho Allena, tak se Spáč nabízel jako první. Na tom materiálu mě baví, že nese celkem dost témat. Samozřejmě nemůžeme hrát o realitě roku 1973. Tak jsme si našli to, co nás štve na naší současnosti. A to je hlavně vyhrocená politická praxe. Vyrábění řešení pod tlakem ideologií, nebo ještě hůře volebních preferencí, většinou vede k novým problémům. A vždycky pak přijde někdo, kdo nesouhlasí, a jakmile má možnost a prostředky, udělá pravý opak. Někdy je prostě třeba překonat názorovou propast a v klidu se na něčem dohodnout,“ říká režisér Adam Skala o důvodech, proč inscenoval zrovna tuto látku.

V divadelní adaptaci tvůrci vzdávají po vzoru filmu hold i němé grotesce a komikům, jako byli Charlie Chaplin nebo Buster Keaton. Právě jeho gagy byli částečně i inspirací k scénickému řešení. 

„Jeho filmové gagy jsou v podstatě 2D, podobně jako staré počítačové hry. Navíc už filmová předloha je technicky taková naivní až nablblá. Je to samozřejmě tím, že tvůrci tehdy neměli rozpočet na pořádné efekty. My jsme se z toho rozhodli udělat přednost. Proto je naše inscenace vlastně taková jednoduchá stavebnice. A od toho se odvíjí i styl. Vlastně se mi líbí jistá paralela v moderních technologiích. Dnes už existuje hyperrealistická grafika, kdy pomalu nerozeznáte, jestli obraz, který vidíte, je skutečný, nebo vytvořen v počítači. V tomhle ohledu je naše inscenace taková osmibitová: Věci jsou pojmenovány jasně a přehledně a my se díky tomu dostáváme k podstatě sdělení,“ dodává dramaturg Martin Satoranský.

Hlavní hrdinku Lunu hraje Anna Peřinová, jejího partnera, nehrdinského hrdinu Milese Monroa, Kryštof Bartoš: „Pro mě to byl poměrně nelehký úkol, protože jak zahrajete Woodyho Allena? To prostě nejde. Jediná možnost je se o to vůbec nesnažit,“ říká.

V rolích vědců, kteří zmraženého Milese objeví a po 200 letech probudí, se objeví herci Filip Richtermoc a Jan Vápeník. Hedonistického kamaráda Luny s altruistickými sklony skvělým způsobem ztvárňuje Lubor Novotný. V inscenaci se také objeví nové posily Klicperova divadla: herečka Michala Gatialová a herci Michal Lurie, Vojtěch Říha a William Valerián.

Premiéra se uskuteční v sobotu 19. října ve Studiu Beseda.

{loadmodule mod_tags_similar,Související}

Google je další společností, která se snaží prorazit se streamovaným hraním, kdy veškeré výpočetní operace a hra běží na serverech v datacentrech a ke hráči pak již putuje pouze výsledný komprimovaný obraz v reálném čase. Od hráče se přenáší jen minimální množství informací – vstupy z ...