100 článků ze ČTVRTKA 21.11.2019

Datum: 
Úterý, 17. Březen 2020 - Pátek, 20. Březen 2020

Již 28. ročník mezinárodního veletrhu elektrotechniky, elektroniky, automatizace, komunikace, osvětlení a zabezpečení AMPER 2020, který se koná ve dnech 17. – 20. 03. 2020 na Výstavišti Brno, přináší vystavujícím firmám nepřeberné množství kontaktů, obchodních setkání, ale hlavně prezentaci jejich produktů.

Komunikaci bez moderních komunikačních prostředků, jakými je i mobilní internet, si už v současnosti neumíme představit. Nejinak je tomu v Číně, kde trend zábavy a práce s mobilem v ruce dosahuje obřího využití.

Mobilní internet se v Číně stal důležitou součástí života lidí. Nejoblíbenějším programem je WeChat, který v sobě zahrnuje funkce řady sociálních sítí a aplikací, jako jsou Facebook, Instagram, Viber, WhatsApp a další. Díky tomu Číňané nemusejí střídavě používat různé aplikace na posílání zpráv a sdílení emocí. Ještě důležitější však je, že se čínský WeChat stal důležitým nástrojem lidí pro pracovní komunikaci. Aplikace umožňuje i pořádání videokonferencí, díky čemuž mohou uživatelé po celém světě mezi sebou snadno komunikovat, aniž by za hovor utratili jediný cent. Navíc čím dál tím více autorů přes WeChat publikuje svá díla na platformě WeMedia a kdo má zájem si jejich tvorbu číst, stačí jen zaplatit. Jak jinak než přes WeChat. Tato platforma zároveň přinesla možnost nové formy práce z domova. 

Ve skutečnosti takové široké využití WeChatu v životě Číňanů, při studiu a v různých oblastech sociálních kontaktů vedlo k tomu, že se stal nejběžnějším, ba dokonce jediným nástrojem komunikace v zemi. 

Firmy provozují veřejné účty, díky nimž mohou prostřednictvím WeChatu snadno svým (zaregistrovaným) uživatelům posílat reklamní či jiná sdělení, opět za pomoci WeChatu zjišťovat jejich reakce a ve finále pak korigovat své působení na spotřebitele. Počty lidí, kteří prodávají zboží přes WeChat, jdou v Číně již do desítek miliónů. Na rozdíl od Facebooku, jehož tři miliardy uživatelů jsou rozptýleny po celém světě, je miliarda uživatelů WeChatu soustředěna převážně v Číně. Díky tomu mohou čínské firmy na WeChatu přesněji cílit reklamu a marketingové kampaně.

Platební systémy jsou „základní strukturou“ čínského mobilního internetu. WeChat a systém „peněženky“ AliPay uvedené na trh firmou Alibaba představují dva různé elektronické platební systémy. Oba jsou propojené s bankovní kartou uživatele a je přes ně možné pohodlně provádět platby na naprosté většině míst v Číně. V důsledku rozšíření elektronických plateb spoléhají Číňané na hotovost čím dál méně. Od koupě auta až po šálek kávy – stačí mít po ruce mobil. Lidé se tak mohou v běžném životě zcela obejít bez používání hotovosti. Elektronické platby umožňují Číňanům pohodlnější a rychlejší toky finančních prostředků, dokončení převodu peněz z účtu na účet trvá jen několik sekund. Jednotlivé banky zároveň vyvinuly vlastní aplikace a nyní již kvůli vyřizování většiny bankovních služeb není třeba jít na přepážku. 

Cesta k důvěryhodné společnosti

Každý uživatel AliPay, ať už jde o prodejce zboží nebo o kupujícího, má „kreditní skóre“. To odráží pohled na to, jak tento uživatel plní smlouvy a s jakou důvěryhodností si počíná v různých oblastech života. Firma Alibaba navíc lidem s vyšším kreditním skóre poskytla nájemní bydlení, půjčení auta bez záloh až po servis přímého zařízení víz bez dokladů. Využití kreditního skóre se rázem zvýšilo. 

Návrat ke království kol

Využití mobilního internetu v Číně nepředstavuje jen oblast sociálních sítí a plateb, ale přináší obrovský dopad na všechny sféry života Číňanů. Například sdílená kola, která bývají označována za jeden ze „čtyř nových čínských vynálezů“ změnila způsob dopravy Číňanů. Čína kdysi bývala královstvím bicyklů, avšak v důsledku hospodářského rozvoje si čím dál tím více lidí kupovalo auta. Milióny vozů v ulicích jednoho města poté vytvářely dopravní zácpy a znečišťovaly ovzduší. Množství firem nyní na nejrůznějších lokalitách velkých i malých čínských měst umístilo kola, jejichž počet jde do desítek miliónů. Lidé si za pomoci aplikace v mobilu naskenují dvojrozměrný kód a ihned mohou na zapůjčeném kole odjet, přičemž pak platí asi 10 amerických centů za hodinu. Sdílená kola se tak stala důležitým dopravním prostředkem Číňanů pro spojení mezi domovem, velkými dopravními uzly a stanicemi metra a zároveň hrají důležitou roli při podpoře ekologické dopravy a snížení znečištění životního prostředí. Počínaje rokem 2018 začaly postupně přicházet na čínský trh také sdílená elektrokola a sdílené elektromobily. 

Máte hlad?

Donášku jídla nabízí mnoho restaurací, nicméně v Číně vznikla k využívání této služby zvláštní platforma, která soustředila informace o desítkách milionů restaurací. Lidé si doma, v kanceláři nebo kdekoli jinde otevřou mobilní aplikaci, v ní si najdou restauraci v okolí, která tuto službu nabízí, a ze stovek tisíc druhů jídel nabízených tisíci zařízeními si mohou vybrat oběd dle vlastního gusta. Mobilem si jídlo objednají, zaplatí a pracovník rozvozové firmy podle požadavků ze systému pokrm do půl hodiny doručí do rukou zákazníka. Doručovatel navíc neroznáší jen pro jednu restauraci, ale software rozvozové firmy mu inteligentně sestaví trasu, takže může během jedné hodiny vyřídit nejméně deset objednávek. 

Co se týče řidičů, mobilní navigační software je pro ně nepostradatelný. Čínský navigační software může řidiči nejen navrhnout trasu, ale co je důležitější, může v reálném čase zobrazovat a aktualizovat informace o stavu silnic a průběžně navrhovat volbu ještě lepší a rychlejší trasy. Za zmínku stojí, že mnoho mobilů vyrobených v Číně podporuje navigační systém „Pej-tou“ (doslova „Severní naběračka“, čínské souhvězdí našeho Velkého vozu, podle nějž se určovaly světové strany – někdy do angličtiny překládáno též jako Compass – pozn. překl.), který Čína vyvinula sama a který bude v budoucnu poskytovat ještě přesnější satelitní navigační služby celému světu. 

Najděte věc, kterou máte rádi

Nakupování přes mobil je zábavou. Služba AliExpress se v Číně nazývá Tchao-pao (Taobao), toto slovo znamená „najít věc, kterou máte rádi“. Tchao-pao se již stalo vedoucí platformou v oblasti čínské e-komerce. V současné době každoročně 11. listopadu organizuje akce na podporu prodeje, jichž se účastní desítky miliónů obchodníků a které se podobají slevám na Black Friday (11. 11. je dnem zasvěceným lidem žijícím single). 11. listopadu 2018, během pouhých 24 hodin, dosáhla hodnota prodaného zboží na Tchao-pao 30 miliard dolarů. Platforma vám přitom umožní koupit si dům, auto nebo jen tužku či láhev minerálky. 

Podle statistik představuje čínská e-komerce svým rozměrem již zhruba pětinu celkové hodnoty spotřeby čínské společnosti, to znamená, že pětina zboží se prodá na internetu. Na elektronických obchodních platformách mohou velké firmy prodávat spotřební zboží, které vyrobily, včetně toho velmi drahého a luxusního, a zároveň i drobní prodejci zde mohou prodávat vlastní řemeslné nebo zemědělské výrobky. Elektronické obchodní platformy poskytly desítkám miliónů čínských živnostníků pracovní příležitosti, a navíc iniciovaly hospodářský rozvoj v mnoha nerozvinutých oblastech země.

Aby mohli spotřebitelé rychleji obdržet zakoupené zboží, prošlo čínské odvětví logistiky velkým vývojem a velkými změnami. V současné době mohou lidé v mnoha velkých městech dostat zboží zakoupené na internetu již do tří hodin. Pokud jste si zboží objednali z města vzdáleného přes tisíc kilometrů, pak se na ně můžete těšit do druhého dne. V roce 2018 se v Číně přepravilo asi 50 miliard balíků, z čehož velké množství představovalo zboží, které si lidé zakoupili na Tchao-pau a dalších elektronických obchodních portálech.

Mobilní internet právě mění život Číňanů. Čína zároveň doufá, že se bude moci o tyto technologie podělit s takovými zeměmi a jejich obyvateli, kteří věří, že jim nové technologie přinesou výhody a pohodlnější život.

Česká marketingová společnost vyhlásila jubilejní patnáctý ročník soutěže Marketér roku za rok 2019. Vyhlášení proběhlo v rámci odborného semináře Reklama drahá nebo účinná, který 20. listopadu v Praze pořádala Česká marketingová společnost spolu s Klubem učitelů marketingu.

Jedním z hlavních cílů České marketingové společnosti je podpora marketingu jako nezbytného faktoru rozvoje a konkurenceschopnosti naší ekonomiky. I proto pořádá soutěž o Marketéra roku, která vstupuje již do patnáctého ročníku. Oceňuje významné osobnosti, které realizovaly marketingové projekty odpovídající pravidlům soutěže z hlediska inovativnosti, efektivnosti, rozvoje metod a současných principů marketingu včetně etického přístupu a příspěvku ke společenské odpovědnosti firem.

Vítěz získá Velkého modrého delfína, který je symbolem moudrosti, aktivity, komunikativnosti i pozitivního pohledu na okolní svět. Souběžně probíhá soutěž Mladý delfín pro vysokoškoláky studijních oborů zaměřených na marketing, jejichž úkolem bude tentokrát zpracovat projekt na téma Jak úspěšně komunikovat aktuální ekologická témata v Česku.

Uzávěrka přihlášek je 15. dubna 2020. Slavnostní galavečer s vyhlášením výsledků se koná 21. května 2020 v Divadelním sále Klubu Lávka na Novotného lávce v Praze 1. Podrobnosti o soutěži, zejména o způsobu podávání přihlášek, jsou k dispozici ZDE.

{loadmodule mod_tags_similar,Související}

Po úspěšné Pustině přichází televizní stanice HBO s dalším výpravným seriálem. Scenáristou šestidílného Bez vědomí je Ondřej Gabriel, pro kterého zároveň jde o první zkušenost s jinou než divadelní realizací svého textu.

 

Jak se cítíte v roli debutujícího scenáristy, jehož hned první realizovaný scénář vznikl v produkci HBO?

Dobře. Je to ale samozřejmě velký závazek.

 

Kdy jste se dozvěděl, že do projektu vstupuje také Ivan Zachariáš, který stojí za úspěšným seriálem Pustina?

Poměrně brzy, myslím, že Ivan četl už jednu z prvních verzí scénáře. Tehdy jsme se ale ještě neznali.

 

Vstupovali během výroby do scénáře další tvůrci, nebo zůstal váš text víceméně nezměněn?

Měnil se, a to ne jednou. Mým hlavním partnerem během tvorby byla kreativní producentka HBO Europe Tereza Polachová. My se známe už asi třicet let, takže si nemusíme nic vysvětlovat. Důležitý byl pro mě i hlavní dramaturg HBO Europe Steve Matthews. Za prvé dodával feedback ze strany zahraničního diváka, tj. hlídal, co je pro cizince v příběhu a reáliích ještě srozumitelné a co už ne. Se Stevem se ale dobře spolupracovalo i proto, že je stejně jako já velkým fandou špionážního žánru, takže tohle pro něj byla trochu i srdeční záležitost. V poslední fázi jsem pak už řešil řadu věcí i s Ivanem Zachariášem. Musím říct, že jsem se od něj hodně naučil, má jedinečné filmové myšlení.

 

Jak úzce jste se účastnil výroby série? Navštěvoval jste plac během natáčení?

Jen párkrát jsem se byl podívat. Vidíte strašnou spoustu lidí, jak se snaží zhmotnit něco, co jste sesmolil někde u stolu. Na jednu stranu hezký pocit, na druhou trochu tísnivý. A nechtěl jsem se dostat do role scenáristy Jíši z filmu Trhák.

 

Pozice televizního scenáristy je v Česku stále trochu podceňovaná, jak vnímáte českou seriálovou tvorbu ve vztahu k vaší profesi?

Seriál je podle mě z hlediska audiovizuální tvorby formátem budoucnosti. Umožňuje představit víc postav různého typu, takže divák si může vybrat, s kým půjde příběhem. Zápletky mohou být komplikovanější, rozvržené na delší časovou plochu, do většího prostoru atd. Ale všechny tyhle výhody se mohou obrátit i v nevýhody, pokud tvůrce neví, jak s tím naložit. Nehledě na to, že řada výborných seriálů je relativně komorních, postav má málo a nějaké rozsáhlé fiktivní světy ani nevytváří. Pokud jde o údajné podceňování pozice scenáristy v Česku… Nevím. Asi se to nějak mění ve prospěch scenáristů, ale na druhou stranu je scenárista zcela zákonitě v pozici baskytaristy rockové kapely. Hlavními hvězdami jsou a budou zpěváci a sóloví kytaristi. Tedy herci a režiséři.

{loadmodule mod_tags_similar,Související}

{mprestriction ids="1,2"}

Ústřední část seriálu Bez vědomí se odehrává v roce 1989 a nabízí pohled na dění v tomto roce prostřednictvím několika tajných služeb. Zajímá vás víc historický, nebo špionážní aspekt příběhu?

Já to beru jako jeden celek. O špionáž jsem se kdysi začal zajímat kvůli historii. Tajné služby jsou důležitou součástí procesu tvorby politických rozhodnutí, který do značné míry tvoří dějiny.

 

Připadá vám, že je tato nedávná minulost v dnešní době něčím stále aktuální?

Těžká otázka, nechci to v nějaké stručné odpovědi zploštit. Politika i tajné služby mají své zákonitosti, a ty zůstávají v zásadě platné navzdory měnícím se časům. Každý, kdo si myslí, že žije v přelomové době, která nějak historicky unikátně rozdá karty, takže odteď to najednou začne všechno fungovat úplně jinak než kdykoliv předtím, bývá zklamán. Dobře je to vidět na takových těch žebříčcích nejvlivnějších osobností dějin. Vždycky jsou tam strašně přeceňovaní současníci. Chybí odstup. Něco jako vír totální perspektivy z knih Douglase Adamse.

 

Ačkoli je v celém seriálu představeno hledisko různých osob, páteřní část tvoří příběh Marie v podání Táni Pauhofové. Pro špionážní thrillery je ženská protagonistka nezvyklou hlavní postavou. Proč jste si vybral právě ji?

Právě proto. Chtěl jsem ten příběh vyprávět z pohledu outsidera, který o tajných službách nic neví, ale přesto se s nimi musí nějak utkat. Tím, že se jedná o ženu, navíc zpočátku lehce naivní, tak je tento aspekt posílen, protože na konci 80. let minulého století to tak prostě společensky bylo. Naše hlavní hrdinka je ještě ke všemu umělkyně, že. Pravda, Sherlock Holmes hrál taky na housle, ale u něj to mělo úplně jiný význam. 

 

Historická filmová (a televizní) díla kladou vždy velký nárok na důkladnou rešerši. Zvláště pak v prostředí tajných služeb se většinou jedná o domněnky nebo fikci. Vy jste scénář konzultoval s odbornými poradci, můžete prozradit, jak taková spolupráce probíhala a jestli třeba ovlivňovala i vývoj příběhu?

Já jsem se o tajné služby zajímal dávno předtím, než jsem vůbec začal přemýšlet o nějakém scénáři. Ta kauzalita byla tedy obrácená. Pokud jde o odborné poradce, hodně mi pomohl historik Daniel Povolný, který se zabývá mj. operativní technikou StB, a pak také konzultant CIA a přední sběratel špionážních propriet H. Keith Melton. Poskytl třeba přesné plánky na výrobu odposlechové techniky používané některými západními tajnými službami, a hodně jsme si povídali i o chování důstojníků tajných služeb v terénu.

 

Na čem pracujete teď? Máte podobných scénářů v šuplíku víc?

Hotových scénářů ne, ale řadu námětů pro film i televizi v různém stadiu rozpracovanosti ano. Jde o různé žánry, od rodinného dramatu až po komedii. Těším se, až najdu čas si na ně sednout. To první stadium tvorby je podle mě nejhezčí, protože je nezávazné a nikdo vás moc nehoní. Proto z toho možná taky kolikrát nic není. Momentálně ale poměrně závazně pracuji na dvou sériích, jedna je pro HBO, druhá pro Českou televizi. Samozřejmě není zdaleka jisté, že budou realizovány. Ale co je dneska jisté. Snad jen konec světa.

 

Jaký si myslíte, že bude mít seriál ohlas? HBO jej uvede poměrně nezvykle jako celou sérii najednou. Přemýšlel jste při psaní o divácích?

To musíte. Nejde o to se podbízet, ale příběh musí diváka chytit a musí se v něm elementárně orientovat. Například první verze scénáře byla tak komplikovaná, že každý, kdo by na vteřinu polevil v pozornosti, by byl ztracen.

 

Premiéra je stanovena na výročí třiceti let od začátku sametové revoluce. Jak ve vás rezonuje jedno z hesel blížících se oslav: „Třicet let svobody“?

Jsem rád, že žiju v zemi, která je z politického hlediska svobodná. Ale jakýchkoli hromadných oslav čehokoliv se obecně děsím, protože to nevyhnutelně sklouzává k trapnosti, davovosti a frázím. Já mám radši analýzu, skepsi a ironii. Nikdy jsem moc nepochopil pejorativní výraz „švejkování“. Pro mě je Švejk jednoznačně sympatickou postavou.

{/mprestriction} 

Autor je filmový publicista a režisér.

S čipy 10. generace na bázi Comet Lake už je možné se setkat ve velké spoustě notebooků a dalších mobilních zařízení. Už v prvním čtvrtletí příštího roku se ale objeví i desktopové modely Comet Lake-S s vyšším výkonem. Jak už jsme ale zmiňovali ve starším článku, architektura Comet Lake je pouze ...