92,270 článků


Úterý 27. července 2010


V srpnu 2012 by měla na povrchu Marsu přistát nová pojízdná laboratoř. Vozítko Curiosity je mnohem větší než Spirit a Opportunity a liší se rovněž stylem přistání. Na palubě roveru bude mimo jiné kamera MARDI (Mars Descent Imager), která by měla natočit dvouminutový dokument na téma „Jak jsem přistál na Marsu“.   Dosavadní kosmické sondy [...]

Den pátý, 7. července 2010 (středa) Už jste někdy snídali kokos? Já jsem zjistil, že je to moje choroba. Každé ráno se plním zásadně vynikajícími krajíci místního chleba s máslem a jahodovým džemem, k tomu 5-6 kusy kokosových řezů a mlékem nebo pomerančovým džusem navrch. Do toho de ode ě vyhrává z beden v hotelové restauraci u pláže tak nádherná hudba, že mi ani nevadí, že jde často o překopávky starých známých hitů například od Beegees nebo Franka Sinatry.

Zhruba dva tisíce let, od antiky až do počátku novověku, byl nejrozšířenější astronomickou pomůckou. Určoval se s ním místní čas, pracovali s ním astrologové, ale také zeměměřiči a navigátoři; mořeplavcům pomáhal objevovat svět. Název mu dali Řekové: astrolábon - přístroj, který měří hvězdy. Česky se mu říká astroláb.

24. srpna roku 79 n.l., došlo ke katastrofě, která otřásla celým římským světem. Málokdo ji chápal jako obyčejný přírodní úkaz - to se jistě rozhněvali bohové! Jen oni mohli klidnou horu porostlou révovím proměnit v pekelnou výheň, jež zahubila tisíce lidí a smetla z povrchu zemského tři města. Hora nad Neapolským zálivem se jmenuje Vesuv a ta tři města byla Stabiae, Herculaneum a hlavně Pompeje.

"Bůh ze Starého zákona je patrně ta nejprotivnější postava v celé beletrii. Žárlí a ještě je na to pyšný. Je to malicherný, nespravedlivý, nemilosrdný tvor posedlý ovládáním ostatních, pomstychtivý, krvežíznivý našeptávač etnických čistek, je to rozmarný, nenávistný tyran se zálibou v misogynii, homofobii, rasismu, infanticidě, genocidě, filicidě, šíření chorob, megalomanství a sadomasochismu. Ti z nás, kteří se o něm učí od dětství, mohou mít ke všem těmto hrůzám sníženou citlivost." Těmito slovy začíná druhá kapitola knihy Boží blud Richarda Dawkinse, asi nejhlasitějšího mluvčího neformálního seskupení autorů zvaného "noví ateisté". Jedná se o jakési spontánní vzedmutí náboženské kritiky, jejíž počátky se dají vysledovat někdy do doby po útocích na Světové obchodní centrum 11. září 2001. Vyznačují se především nekompromisní a ostrou rétorikou vůči náboženské víře, nenechají na ní nit suchou. Tvrdí, že kritizovat náboženství bylo dlouhou dobu tabu, téma, které se ve slušné společnosti nehodilo pranýřovat. Kritizovat a zpochybňovat náboženství má být podle nich stejně normální, jako je normální kritizovat fotbalové kluby nebo politiky.

"Bůh ze Starého zákona je patrně ta nejprotivnější postava v celé beletrii. Žárlí a ještě je na to pyšný. Je to malicherný, nespravedlivý, nemilosrdný tvor posedlý ovládáním ostatních, pomstychtivý, krvežíznivý našeptávač etnických čistek, je to rozmarný, nenávistný tyran se zálibou v misogynii, homofobii, rasismu, infanticidě, genocidě, filicidě, šíření chorob, megalomanství a sadomasochismu. Ti z nás, kteří se o něm učí od dětství, mohou mít ke všem těmto hrůzám sníženou citlivost." Těmito slovy začíná druhá kapitola knihy Boží blud Richarda Dawkinse, asi nejhlasitějšího mluvčího neformálního seskupení autorů zvaného "noví ateisté". Jedná se o jakési spontánní vzedmutí náboženské kritiky, jejíž počátky se dají vysledovat někdy do doby po útocích na Světové obchodní centrum 11. září 2001. Vyznačují se především nekompromisní a ostrou rétorikou vůči náboženské víře, nenechají na ní nit suchou. Tvrdí, že kritizovat náboženství bylo dlouhou dobu tabu, téma, které se ve slušné společnosti nehodilo pranýřovat. Kritizovat a zpochybňovat náboženství má být podle nich stejně normální, jako je normální kritizovat fotbalové kluby nebo politiky.